Tuotteiden virhevastuu- ja takuuehdot

Voimassa 01.01.2021 alkaen.

Kaikilla tuotteilla on kuluttajansuojalain mukainen vähintään kuuden kuukauden virhevastuu. Virhevastuusta ei ole erikseen mainintaa tuotetiedoissa, vaan se on voimassa automaattisesti jokaiselle tuotteelle. Lisätietoa lainmukaisesta virhevastuusta ja sen ehdoista löytyy seuraavista Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta:

Takuu on myyjän tai aikaisemman myyntiportaan vapaaehtoisesti antama lisäsitoumus. Kuluttajaliiton artikkeli esittää selkeästi, lainmukaisen virhevastuun sekä vapaaehtoisten takuun eroja ja määrityksiä:

Osalla tuotteista on valmistajan antama lisäsitoumus eli vapaaehtoinen takuu. Takuun antaja vastaa takuusta ja sen ehdoista.

Takuu-aika niin virheevastuussa kuin vapaaehtoisessa takuussa alkaa kuitissa tai laskussa olevasta päivämäärästä. Tuotteen takuuvaihto tai korjaaminen ei pidennä tuotteen alkuperäistä takuuaikaa.

Mikäli tuotteen valmistaja, maahantuoja tai valtuuttama huoltoliike tarjoaa tuotteelle vapaaehtoisen takuun, rajoittuu Kodin Lukko -verkkokaupan velvollisuus hoitaa tuotteen takuu aina kuluttajasuojalain 5. luvun yleisiin virhesäännöksiin.

Kodin Lukko -verkkokauppa vastaa vain itse antamastaan takuusta ja sanoudumme irti aina valmistajan antamista pidemmistä takuuajoista.

Virhe- ja takuupalautukset

Kaikki virhe- ja takuupalautukset testataan. Kodin Lukko -verkkokauppa voi vapautua virhe- ja takuuvastuuusta, jos saatamme todennäköiseksi, että tuotteen huonontuminen tai rikkoutuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käytöstä tai muusta ostajan puolelta olevasta seikasta. Yhtälailla, mikäli myöhemmin esimerkiksi valmistajan tai huoltoliikkeen toimesta havaitaan, että tuote on rikkoutunut asiakkaan huolimattomuudesta, on meillä oikeus veloittaa korjauksesta aiheutuneet kulut.

Kuluttajasuojalain mukaisesti ostajan on ilmoitettava virheestä takuunantajalle kohtuullisessa ajassa, kun ostaja havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se.

Ohjeet palautukseen

Meillä on Postin kanssa palautussopimus, joten palautus on asiakkaalle maksuton, lukuunottamatta tilannetta, jossa palautus osoitetaan aiheettomaksi.

  • Täytä palautuslomake
  • Tuote/tuotteet alkuperäisessä paketissa (hyvin pakattuna) ilman turhia merkintöjä
  • Mukana kopio kuitista/lähetteestä/laskusta
  • Poista vanha pakettikortti, jos paketti on tullut Matkahuollolla, Postin pakettikorttia ei tarvitse poistaa.
  • Kirjoita paketin päälle: ASIAKASPALAUTUS / SOPIMUSNUMERO 660780
  • Vie paketti Postin toimipisteeseen

Mikäli olet epävarma siitä, hoitaako Kodin Lukko -verkkokauppa tuotteen takuuasiat, suosittelemme ottamaan tällöin yhteyttä info@kodinlukko.fi, ennen kuin palautat mitään. Joidenkin tuotteiden takuukorjaukset hoitaa suoraan maahantuoja tai virallinen huoltoliike.

Muista pakata paketti hyvin ja lähetä tarvittaessa särkyvänä. Kun käytät palautuksessa alkuperäistä paketointia ja pehmustetta, varmistat tuotteen perille saapumisen ehjänä.

Aiheettomista palautuksista tai takuukorjauksista veloitamme kulut asiakkaalta voimassa olevan hinnaston mukaan. Palautus tai takuukorjaus on aiheeton mm. jos tuote ehjä, ei takuu- tai palautusajan piirissä tai palautus/takuukorjauksen määritelmä ei muuten täyty.

Puutteellisesti takuuhuoltoon lähetetyt tuotteet (kts. ohjeet yllä) lähetämme asiakkaan kustannuksella takaisin.